Vi var ett glatt gäng från Falkenberg, som fick möjligheten att åka till London och bl.a besöka Bett 2014. Gruppen bestod av verksamhetschefer, rektor, förskolechef, utvecklare IT och lärande och skoldatatekspedagog.
Första dagen besökte vi BETT-show som i år arrangerades på ExCel London, en jättearena med plats för flera mässor. Den upplevdes mycket luftigare med mycket mer plats, jämfört med gamla BETT, men saknade charmen och möjligheten för småföretagare att synas.
Spaning på BETT-show-vilka trender?
Det fanns gott om olika programlösningar för att göra egna appar, molntjänster av olika slag, hantera iPads spara, ladda och förvara. Inte så mycket fokus på pc, mac eller iPads utan mer på att allt ska funka i vilket verktyg du än har.
Stor blandning av olika lärmiljöer, Blending learning, med exempel på hur olika interaktiva ytor kan projicerades på alla möjliga sett, här två exempel både på vägg och golv. Barnen lägger ett pussel genom att hoppa till rätt ruta.
Det fanns även exempel på Flipped classroom, det omvända klassrummet, och lösningar
för att enkelt kunna kommunicerar direkt på webben. Flera utställare med 3D-skrivare med möjlighet att se och testa hur en sådan funkar.
Flera av oss tyckte att behållningen av denna dag var möjlighet att fritt välja små och stora föreläsningar/fördrag som man kunde droppa in på utan att behöva boka i förväg eller köpa biljetter. Det fanns många att välja på så tiden räckte inte till för alla och det var först till kvarn som gällde.
Några av de föreläsningar som vi lyssnade på:
"Jag hörde en bra föreläsning av Carol Allen från Newcastle
om Raising Standards in Literacy.
Det handlade om just att använda det vi har för att höja nivån, men också om att bejaka digitala verktyg för att vi då har en chans att nå så mycket längre. Som alltid är det elever i behov av särskilt stöd som har den största nyttan av den digitala revolutionen."
"Mest intressant var den norska läraren Ann S Michaelsen, @anmic, och hennes två elever som talade om connected learners och om hur deras arbete med att utnyttja den ”digitala omgivningen” i undervisningen resulterade i en praktisk handbok för lärare."
Länk till boken:
Länk till boken:
Länk till presentationen: Ann S Michaelsen - Connected Learners Creating a global classroom
Läs Kenneth Jönssons reflektioner om BETT i GR-specialen.
Länk till GR Specialen och Kennets artikel
Länk till GR Specialen och Kennets artikel
Här kan du se alla höjdpunkter:
Andra dagen valde vi olika spår. Några av oss valde "Alla ska med"som innehöll flera seminarier under dagen.Vi var på Museum of London och hann göra ett besök under lunchen.
Frågan som genomsyrade dagen var Hur gör vi?
Paul Clifford från Museum of London inledde med att lyfta"Blendid learning". Se hela hans presentation.
Frida Wennö, @friguswen från Tänk Om föreläste också och två pedagoger Johan och Stefan från Bunkeflostrand.
Tony Mc Carrick @Tony_McCarrick från Botkyrka avslutade.
Se intervju med Tony:
praktiskt perspektiv tittade vi på skolan och ställer frågan: "Hur borde det se ut i framtiden, och hur börjar jag det arbetet imorgon?"
På spåret var det skolledare från hela landet som blandade och gav av sina erfarenheter. Kontakt togs med bl a chefer från Danderyds kommun. Vi pratade om En-En, metodutveckling, Google vs Office365 m.m.Till vår hjälp att reda i begreppen hade vi Karl Alfredsson, Maria Wetterstrand och Carl Heath.
Intervju med Maria Wetterstrand:
Inlägg av Lin Education.
Ett tredje spår var" Medie och informationskunnighet". Lite flipped classrum blev det eftersom jag redan innan min avresa till London fick en informationsfilm och ett uppdrag att kommunicera digitalt med mina blivande gruppmedlemmar innan vi träffades irl, http://vimeo.com/81373935
På workshopen lyssnade och samtalade vi med Bonnie Stewart, @bonstewart, från Canada, och Sara Mörtsell, @saraMrtsell, som gav oss inspiration inför grupparbeten och diskussioner.
Tredje dagen besökte vi två olika skolor:
Ett skolbesök var Rosendale Primary School, http://www.rosendale.cc/ , en trångbodd skola med 700 elever med barn i åldrarna 0-11 år med mycket goda resultat. Vi fick en guidad tur av utvalda elver i år sex, som blivit valda till detta.
Så här löste skolan biblioteket när inte det fick plats.
Eleverna var oerhört stolta för sitt speciella bibliotek och det hade uppmärksammats mycket i media.
"Det var lärorikt att besöka Rosendale Primary School, och se deras medvetna arbete kring att utveckla formativa arbetsmetoder.
Ett skolbesök var Rosendale Primary School, http://www.rosendale.cc/ , en trångbodd skola med 700 elever med barn i åldrarna 0-11 år med mycket goda resultat. Vi fick en guidad tur av utvalda elver i år sex, som blivit valda till detta.
Så här löste skolan biblioteket när inte det fick plats.
Eleverna var oerhört stolta för sitt speciella bibliotek och det hade uppmärksammats mycket i media.
"Det var lärorikt att besöka Rosendale Primary School, och se deras medvetna arbete kring att utveckla formativa arbetsmetoder.
I alla klassrum arbetade man med elevers metakognition kopplat till de lärandemål som pedagoger och elever satte upp till varje uppgift. Här använde eleverna sig av ett program som heter Evernote. Pedagogerna fick stöd att följa lärandet och elevernas reflektioner av skolans specialpedagog. Hon gjorde ett hästjobb att jämföra elevernas reflektioner i Evernote med de lärandemål som lärare och elever formulerade. En diskussion skedde sedan mellan specialpedagog och klasslärare om hur man kunde försöka att utveckla sina arbetsmetoder. Skolan har också tagit fram en gedigen beskrivning för på vilken grund man väljer pedagogiska arbetsmetoder. Se hemsidan http://www.rosendale.cc/ och missa inte alla fantastiska klassbloggar.
https://soundcloud.com/rachaelreports/friday-24th-january-2014
Jag blir glad när jag tänker på att allt som görs bra på Rosendal med olika digitala verktyg har vi i ett enda verktyg - Unikum! Dessutom har vi i vårt verktyg mycket större möjligheter att vara kreativa med ljud, bild och text.
Ett skolbesök var på Bohunt school, http://www.bohunt.hants.sch.uk/, en ”kommunal” skola i toppskiktet gällande prestation. Deras tre mycket tydliga och väl implementerade ledord var Enjoy, Respect och Achieve. En skola på väg mot en 1 – 1 satsning samtidigt som man redan hade en mängd olika digitala verktyg inköpta till skolan för att passa till respektive ämne/verksamhet.
Under den sista kvällen fick våra verksamhetschefer möjligheten att träffa de 4 första, svenska, nyutbildade, ”ADE-erna”. Spännande!!
http://www.apple.com/education/apple-distinguished-educator/
Sammanfattningsvis fick vi med oss mycket inspiration och glädje från våra dagar i London med mässbesök, skolbesök, inspiration i form av olika spår och inte minst allt nätverkande kommuner emellan och med andra länder. Stort Tack till Lin som arrangerade vår resa.
Två elevers reflektioner från YBC får avsluta:
"Pedagogiken måste sättas före tekniken. Tekniken är ett hjälpmedel för att förbättra pedagogiken och inte tvärtom".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar