onsdag 26 februari 2014

Talarnas presentationer och länkar TeachMeet den12/2-2014 Förskolan-Gy

Presentationerna kommer i den ordningen talaren/talarna lottades. Tiden i livesändningen, står under varje talare/talarpar så att ni kan lyssna igen här på vår blogg, till livesändningen.

1. Björn Bengtsson & Clas Broo Falkenbergs gymnasieskola
N+
Tid livesändning 10:20 - till livesändningen




2. Rosita Bengtsson, Helen Larsson & Linda Andersson Ullareds förskola
Rainbow library-EU-projekt
Tid livesändning 21:30 - till livesändningen



3. Camilla Välimäki & Pernilla Clausson Smedjans förskola
Stafettsagor i PuppetPals
Tid livesändning 31:00 - till livesändningen

Länk till appen PuppetPals på Skolappar

Vi arbetar sedan i höstas med ett skapandeprojekt där riktning och vägval styrs av barnen.
Just nu ligger fokus på äventyr och  berättelser och  det är här vi tar hjälp av appen Puppetpals, en app som verkligen gynnar var och ens fantasi! I appen blir ju i stort sett allting möjligt!
Min rymdresan blir starten. Barnen fyller på med olika händelser och resultatet blir härliga och spännande sagor med skilda innehåll och slut, ett roligt sätt att ta tillvara berättarglädje och kreativitet. Appen främjar ju såväl språk och kommunikation som samarbete och delaktighet. Det funkar alldeles utmärkt att arbeta flera barn i taget.Är det många figurer på scenen är det bara en fördel med många "regissörer". Beroende på vad sagorna handlar om kan du ju dessutom få in hela Lpfö.
Här följer de filmer som visades. I de yngre barnens version väljs diverse djur som det tycker att jag möter på djungelplaneten. Dessa djur plockas sedan upp i det äldre barnets saga och däri finns också en tecknad kram alien. De olika filmerna presenteras sedan i respektive barngrupp.

    video

    video

    video


4.Charlotta Richardsson & Maria Bengtsson Okome förskola
Piccollage + Unikum
Tid livesändning 39:50-till livesändningen

Länk till appen Piccollage på Skolappar

Vi på Okome förskola började med att använda det digitala verktyget Unikum lite mer på allvar hösten 2013. Då använde vi det enbart som ett dokumentationsverktyg för personalen. Vi har använt skolbanken och gjort våra planeringar där. Vi testar fortfarande hur vi ska göra det så smidigt som möjligt utan att tumma på sekretess och annat. Eftersom man inte behöver publicera utan kan spara som utkast så fungerar det nu som ett levande dokument som faktiskt används kontinuerligt till skillnad från de hyllvärmare som planeringar förut tenderat att bli, för att sedan plockas fram till kvalitetsredovisningen...

Nu har vi lättare att få kvalitetsarbetet systematiskt, mycket tack vare våra processträffar varje vecka, då vi träffas representanter från de olika förskolorna i området och delger varandra sin dokumentation. Vi har också testat bloggfunktionen under hösten och nu i början på vårterminen har vi också kopplat på föräldrarna. De flesta har nu haft inloggning under några veckor och i början av mars ska vi ha ett föräldramöte där vår utvecklingsledare finns med för att visa och svara på frågor kring unikum. Vi använder vår iPad för merparten av vår dokumentation. Vi slipper sladdar och överförande av bilder till andra enheter. Fotobladen vi gör på paddan använder vi både till processerna, till bloggen, till lärloggarna till att skriva ut och ha på väggen.


Sedan vi började använda appen "Pic collage", mycket användarvänlig, så tycker vi att det blivit mycket smidigare. Man kan klistra in kort från kamerarullen eller ta direkt med Ipaden. Korten kan man sedan lätt vrida eller ändra storlek på. Man kan också skriva i olika teckensnitt och storlekar.
Det finns också möjlighet att lägga till olika stickers, ändra bakgrund och bilddisposition snabbt och enkelt. När man är nöjd kan man spara i kamerarullen och sedan lätt hämta upp kollaget därifrån till unikum som vilken bild som helst. I unikum finns det ju sedan också möjlighet att koppla till läroplanen. Detta har blivit ett snabbt och smidigt sätt för oss att dokumentera. Mixen av ord och bild i bloggen känns viktig för att den ska framstå som intressant. Det ska bli intressant att höra mer om vad föräldrarna tycker. Bloggen i kombination med skolbanken för planering och kontinuerlig utvärdering har gjort att unikum blivit ett verktyg som snarare sparar tid än tvärtom.

5. Linda Björk Ätranskolan
Inkludering med hjälp av digitala verktyg
Tid livesändning 49:50 - till livesändningen



6. Lotta Neuman & Fredrik Håkansson Falkenbergs gymnasieskola
Wow växer
Tid livesändning 1:07:50 - till livesändningen




7. Amanda Bengtsson & Beatrice Strauss Werners Hages förskola
Uppstart ny förskola med appen Keynote som presentation

Tid livesändning 1:17:20 - till livesändningen

8. Nina Larsson Tångaskolan
GoodNotes
Tid livesändning 1:26:40 - till livesändningen

9. Irhan Kasic Falkenbergs gymnasieskola
Trädmetoden
Tid livesändning 1:36:30 - till livesändningen




10. Gunilla Djuffelt Tullbroskolan
Elevinflytande
Tid livesändning 1:42:20 - till livesändningen


11. Alexandra Eliasson & Janette Strandberg Ljungbyskolan
Dokumentation i fritids
Tid livesändning 1:50:20 - till livesändningen

Länk till appen Piccollage på Skolappar

Vi har hittat en metod för dokumentation, som inte bara är rolig, den får dessutom stöd i läroplan och mål. Dokumentation är ju annars en del av vårt arbete som lätt prioriteras bort för att det känns övermäktigt och tidskrävande.



I vårt uppdrag står det att eleverna ska ha inflytande delaktighet och ansvar. Det tog vi fasta på när vi började arbeta med fotografier och en app som heter PicCollage. Vi har på våra två avdelningar lagt upp arbetet lite olika, men principen är densamma.

Eleverna fotograferar vår dagliga verksamhet med en ipad. Det kan vara allt från mellanmål och påklädning, till skapande och organiserade lekar, styrda och fria. Sen läggs bilderna in i appen, där bilder kan beskäras, sätta på ramar, välja bakgrunder och stickers, och skriva text.
Eftersom vi vill medvetandegöra elevernas lärande i leken så lägger vi fokus på förmågorna. Vissa elever har full koll på olika förmågor och när man tränar på dessa, andra behöver mer hjälp. Då har vi  en lathund/ mindmap som väldigt överskådligt visar en del av de förmågor och egenskaper man tränar på i lek. Eleverna väljer utifrån sina bilder de ord/meningar som bäst beskriver aktiviteten.
När collaget är klart så lägger vi det på unikum så att föräldrar, elever och personal kan ta del av fritidshemmets olika lärmiljöer och elevernas lärande.
Vi ser endast fördelar med denna arbetsmetoden. Den kräver inte mycket tid av oss som personal, eftersom det är eleverna som har huvudansvaret. Appen är rolig att använda. Den är enkel och lätt att lära sig. Det blir snabba fina resultat av endast lite arbete.

Dessutom känns det modernt, eftersom det ligger i tiden att dokumentera med bilder.
De flesta eleverna är redan bekanta med bilder och bildhantering, och de tycker att bilder är roligt att arbeta med. Eleverna blir delaktiga i arbetet med dokumentation och de lär sig att sätta ord på sitt eget lärande. De får inflytande över själva processen, och efter hand som de lär sig verktyget och arbetsmetoden så växer också deras ansvar.
Många tänker säkert nu att tiden är så knapp att detta inte skulle hinnas med. Men faktum är att detta är ganska självgående, speciellt med de äldre barnen som känner till verktyget och appen. De yngre barnen, som behöver mer hjälp, gör oftast detta lite senare på eftermiddagen, då barngruppen är mindre och personalen har möjlighet att sitta med.




12. Anders Lundberg  Tångaskolan
GoogleDrive
Tid livesändning 1:57:05 - till livesändningen

13. Katrin Alexandersson Hertings Gård
Från flaggspel till jorden runt med Google Earth
Tid livesändning 2:00:40



14. Kenneth Mellåker Tångaskolan
SO 8A
Tid livesändning 2:08:40 - till livesändningen

15. Lina Agrell Långåsskolan
iMovie-om eleverna själva får välja
Tid livesändning 2:17:15 - till livesändningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar