tisdag 31 maj 2011

Sitevisiondagarna i Örebro


I mitten på maj tog jag tåget till Örebro för att delta på Sitevisiondagarna. Sitevision är verktyget som används för att skapa Falkenbergs kommuns webbsidor. Jag hade stora förväntningar på att  ta del av de nyheterna som utlovades av Sitevision och att lära mig mer om de andra företagen som representerades.

Sitevisiondagarna höll en hög kvalité och paketeringen var häftigt och välgenomtänkt! Komikern Henrik Schyffert avslutade första dagen genom att inspirera med många goda idéer med Konsten att tänka i nya banor som jag tar med mig tillbaka till mina kollegor. 

MEN det som jag fastnade mest för och som har bidragit till att jag tänker på ett nytt sätt är föredragen av informationsarkitekten och fd journalisten, Jonas Söderström. Han pratade om hur man använder bilder på ett bättre sätt på webben. Riktigt bra var det, beskära mera säger jag bara! Laddade bilder fångar betraktaren att ta del av budskapet man vill nå ut med. Jonas sammanfattar sin dragning om bättre bilder på nätet så här:
·      Ladda bilderna!
·      Beskär
·      Kombinera
·      Undvik platta bilder!
Ta del av Jonas presentation på slideshare.net

Efter lunch var det en föreläsning för alla deltagare i matsalen. Även denna gång var det Jonas Söderström som höll i denna med rubrik: Att skriva för webben — att skriva för publik och för effekt. Det handlade om hur man bör tänka och skriva när man publicerar på webben. Enkelt och självklart men ändå svårt för de flesta tror jag. Jag köpte hans bok eller snarare manual ”Att skriva för webben är att skriva för publik, handledning för ovana skribenter” med detsamma och den kommer att användas vill jag lova. I kort så handlar det om att underlätta det för mottagaren att hitta och läsa relevant information. 

·      Lägg aldrig ut, publicera istället!
·      Konkreta rubriker
·      Skriv för effekt
·      Börja enkelt
·      Gå rakt på sak!

Tyvärr så har inte denna presentation hittat fram till Slideshare med det finns liknande presentationer som han har publicerat tidigare, Att skriva för webben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar